Hem › Forum › Forum › Hemma med spädbarn › Svar till: Hemma med spädbarn
Hej A.
Min man är också iväg i Lettland nu och jag är föräldraledig med vår 1-åriga dotter.
Dagarna rullar lätt på då det är lätt att sysselsätta sig med tex öppna förskolan. Men det som framför allt har räddat mig från att överväldigad av ensamheten på kvällarna är rutiner och sysselsättning som tar mycket av mitt fokus.
Kvällsrutinerna är: middag, kvällsrutin innan nattning av dottern (potta, blöja, smörja in, flaska, borsta tänder, läsa saga), natta, efter nattning lyssnar jag på ljudbok medan jag fixar diskmaskinen och plockar undan dagens stök (ettåringar stökar till en del).
När detta är klart sätter jag mig i soffan och tittar på serie, läser en bok eller spelar tv-spel. Dessa tre fångar mitt fokus så inte tankarna rusar på annat håll.
Men vissa kvällar är det omöjligt att inte känna sig ensam. Fruktansvärt ensamt blir det. Försök att hitta något som får dig att uppskatta din egentid.
Kan tillägga att min man har varit iväg på längre insatser två gånger tidigare, men detta är första gången sedan vår dotter kom och jag är istället föräldraledig. Det är jobbigt på olika sätt.
Min man veckopendlade till p7 hela hösten så jag har haft tid att vänja mig. I början var det otroligt jobbigt. Men att gå och vänta gjorde det jobbigare. försök hitta rutiner som passar er och som får tiden att gå. Men försök samtidigt ha en trevlig vardag.
Vill du ha kontakt och bolla/spy galla på situationen ställer jag mer än gärna upp!