- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
-
A
GästHej! Någon mer här som har en sambo som är iväg på Nato insats i Lettland och har barn tillsammans? Någon mer som har barn som har påverkats väldigt mycket av det? Hur hanterar ni det? Vår äldsta som är 5 år har påverkats mycket. Han är ledsen och arg hela tiden, vill inte äta och är trött hela tiden. Vill inte göra något. Säger bara att han är arg på pappa. Jag försöker hjälpa honom så gått jag kan, men mitt hjärta går sönder av att se honom såhär. Sambon och barnens pappa har nu varit hemma i 10 dagars och åkte tillbaka idag, och det blev ett jobbigt hej då. Det är fruktansvärt att se sitt barn må såhär och inte veta hur jag ska hjälpa han. Ska vända mig till bvc och rådfråga dem. Men tänke se om någon av er kanske ha tips och varit i samma sits!?
-
Lena
GästHej, jag har också erfarenheter av barn som reagerar. Jag pratade med en mentor här som hade erfarenhet av just sånt på chatten. Kanske kan det vara ett stöd och någon att bolla med i något som de är vana vid? Hoppas allt löser sig. PS. Jag har hört att det kan vara bra att barn reagerar och att motsatsen kan vara Minst lika oroväckande. En viktig tanke att ta med när det känns jobbigt.
-
Anna
GästHej
Anna heter jag och jobbar som bland annat familjecoach och samtalsterapeut på Invidzonen. Jag har mycket kontakt med många familjer som varit i liknande situation så jag tänkte att jag tar kontakt med dig här. Du får mer än gärna kontakta med via mejl eller telefon så kan vi prata mer i detalj kring din son. Det kan vara lite lättare.Tänker att jag också svarar dig lite här.
Jag vill börja med att säga att du gör ett fantastiskt jobb som mamma och jag förstår att det är tungt och att, som du skriver, hjärtat går sönder när ens barn har det tufft.
Jag tänker att din sons reaktion är (som han själv verkar säga) en känsla kring att vara arg på sin pappa. Kan han beskriva för dig mer kring vad det är som gör honom arg?
Hur är kontakten med pappa när han är i Lettland? Kan de prata med varandra? Funkar det med videolänk?
Vad behöver din son för att det ska kännas lite lättare? Kan ni tex titta på fotografier på pappa? Kan pappa vara med i vardagen fast han är i ett annat land?Det jag funderar över är om det går att få din son att känna att pappa är där med er fast på distans , om du förstår hur jag menar? Att hjälpa sonen att ha med pappa i vardagen kan ev hjälpa för jag skulle kunna tänka mig att hans ilska är en känsla över att ha blivit övergiven? Och då tänker jag att det är bra att visa att pappa är en del av ert liv fast på ett annat sätt just nu.
Bara några tankar från mig .
Hör gärna av dig till mig så kan vi prata vidare om detta.anna[at)invidzonen.se
-
Barnens mamma
GästTack för kloka tankar Anna och vad skönt att läsa att fler funderar på barnens reaktioner.
-
-
FörfattareInlägg